Rafał Chmielewski

06 marca 2018

CZAS – nie ignoruj czasu

Rafal ChmielewskiKomentarze (0)

W ostatni piątek opowiadałem podczas konferencji Legal Market Day o sekrecie skutecznego prawniczego bloga. Wieczorem natomiast miałem przyjemność uczestniczyć w pokonferencyjnym afterparty. Rozmawiałem z wieloma prawnikami. Ale także z młodymi, którzy dopiero starują w swoim biznesie. Oczywiście rozmawialiśmy o prawniczych blogach i w ogóle o rozwoju prawniczej kancelarii.

Od jakiegoś czasu w moich różnorakich rozmowach przewija się czynnik czasu. Dokładnie było tak samo i tym razem. Natchnęło mnie to do spisania różnych przemyśleń na temat tego bardzo, BARDZO ważnego składnika każdego sukcesu. Także sukcesu bloga czy sukcesu kancelarii prawnej. Szczególnie jest to ważne dla Ciebie, jeśli startujesz ze swoją kancelarią albo masz w planie ją otworzyć.

  1. Przede wszystkim trzeba jasno powiedzieć – NIE MA czegoś takiego jak nagły sukces (one night success). Jeśli ktoś osiąga natychmiastowy sukces, to zawsze, zawsze jest to poprzedzone ciężką pracą przez długi okres czasu. A praca ta jest poprzedzona długim okresem edukacji. Oczywiście można wygrać w totolotka, ale to nie jest sukces w moim przekonaniu – wg mnie to raczej kara za brak aktywności. Jeśli Ciebie to nie przekonuje, to przyjrzyj się dokładnie ludziom, którzy odnoszą sukcesy, czy firmom – liderom w swoich branżach. Nasz web.lex również, zanim stał się rozpoznawalną marką, przez kilka lat walczył z wiatrakami a pierwszy rok był kompletnie pozbawiony najmniejszych dochodów.
  2. Każdy sukces wymaga czasu. A do tego potrzebna jest cierpliwość. Cierpliwość to jest ta cecha charakteru, której coraz częściej brakuje ludziom. Wynika to z tego, że od dziecka każdy ma dziś zaspokojone wszystkie potrzeby. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Być może nie masz na coś pieniędzy, ale jeśli masz, to możesz mieć wszystko na już. Albo w ciągu 24 godzin. Nie musisz czekać na kolejny odcinek House of Cards całego tygodnia – możesz obejrzeć wszystkie epizody od razu. Z tego powodu ludzie nie mają dziś tej podstawowej dla powodzenia biznesu cechy charakteru. Być może dotyczy to Ciebie – jeśli tak, to musisz na to zwrócić uwagę. Jeśli nie, to już jesteś na wygranej pozycji wobec swojej konkurencji.
  3. Czas wiąże się również wytrwałością. Kiedy czekasz na swój upragniony cel, kiedy dzień w dzień cierpliwie realizujesz swoje zadania, to wiele razy zdarzy Ci się potknąć i upaść (szczerze polecam Ci ten artykuł w moim blogu dla przedsiębiorców). Im czas ten jest dłuższy, tym więcej razy będziesz upadał. Ważne jest to, aby zrozumieć, że upadek jest nieodłącznym elementem wzrostu. Jest niezbędnym składnikiem rozwoju. Nie ma postępu bez popełniania błędów. Dlatego trzeba się podnosić i dziękować opatrzności za tę lekcję. Nawet jeśli jest to bardzo bolesne. Nawet kiedy nie ma wokół ludzi, którzy Cię wesprą. Dlatego czas, sukces w biznesie kancelarii, wymaga wytrwałości. Żadna z osób, które osiągają sukcesy, nie miała drogi wysłanej różami.
  4. Czas to rozumienie, że nie ma czegoś takiego jak sukces. Pamiętaj o tym, że osiąganie celów nie spowoduje, że będziesz szczęśliwy. To nie moment osiągnięcia celu powoduje poczucie szczęścia. To DROGA, na której jesteś, to CZAS, który spędzasz na drodze do celu spowoduje to, że poczujesz się szczęśliwy w swojej własnej skórze. Zatem przyzwyczaj się do obecności czasu i tego, że to on właśnie decyduje o tym, jak się czujesz i jak Cię postrzegają inni.
  5. Autorytet buduje się w czasie. Im więcej czasu spędzasz nad realizacją pewnego zadania, im dłużej jesteś na swojej drodze do realizacji celu, tym stajesz się większym autorytetem dla innych. Nie chodzi tylko o to, że stajesz się specjalistą w swojej dziedzinie, ale też o to, że ludzie zaczynają widzieć w Tobie lidera, kogoś o silnym charakterze, kogoś, za kim warto iść. A to prowadzi nie tylko do większych zysków, ale też do tworzenia wokół siebie społeczności.
  6. Markę także buduje się w czasie. Jeśli myślisz o sprzedaży to być może czas nie jest Ci do niczego potrzebny. Tylko przeszkadza, bo efekt chcesz mieć już i na teraz. Markę natomiast buduje się przez długi czas. Ok – może nie potrzebujesz brandu i chcesz zyski. W porządku. Jednak jest między sprzedażą a marką zasadnicza różnica: sprzedaż raz jest, a raz jej nie ma. Natomiast w przypadku istnienia marki sprzedaż jest – jak mówi Gary Vaynerchuk – nudna. Oczywiście, aby stworzyć markę sam czas nie wystarczy, ale jest niezbędnym składnikiem.
  7. Czas jest niezwykle istotny również w świecie technologii. Szczególnie dzisiaj. Na to zwraca uwagę Google – czyli najlepsze źródło klientów dla Ciebie. Poniżej kilka myśli w tym temacie.
  8. Google docenia to, kim jesteś jako autor określonej treści. Jeśli długo publikujesz w blogu prawniczym pod swoim nazwiskiem to wyszukiwarki zaczynają traktować Cię jak autorytet w Twojej dziedzinie. I wtedy na zapytanie swoich użytkowników pokazują przede wszystkim Twoje treści przed innymi – jesteś bowiem wiarygodnym autorem, autorytetem.
  9. Dla wyszukiwarek znacznie ma wiek domeny – adresu. Jeśli publikujesz już kilka lat w swoim blogu, to Twoje treści są naturalnie wyżej niż inne. Podobnie, kiedy nie używasz jeszcze swojej domeny, gdyż kupiłeś ją wcześniej, niż Ci jest potrzebna. Ona wówczas także nabiera wartości w oczach Google.
  10. Google zwraca uwagę również na to, na ile lat zarejestrowałeś domenę. Jeśli na przykład na pięć, to wówczas jest to znak, że planujesz coś poważnego, i że nie jest to tylko pomysł na chwilę. Dlatego warto pomyśleć z wyprzedzeniem, co będziesz robił za kilka lat i już teraz warto zarejestrować właściwą domenę.
  11. Kiedy Twój blog ma za sobą kilka lat, to nawet nie musisz w nim publikować. Możesz odpuścić sobie publikacje i zająć się nowym blogiem – nowym źródłem klientów. Tak działa właśnie czas na blogi prawnicze. Zobacz zresztą przykład ze statystyk jednego z popularnych blogów prawniczych, który nie jest prowadzony od dwóch lat. To są wejścia miesięczne. Oczywiście po najlepszym okresie nastąpił spadek, ale blog wciąż przyciąga tysiące czytelników miesięcznie – za darmo:

W drodze do kancelarii

*****

Tyle na temat czasu jako niezbędnego czynnika sukcesu w każdym biznesie, nie tylko w kancelarii prawnej. Nie ignoruj tego elementu w swojej karierze. Zaakceptuj fakt, że czas jest niezbędny w każdej sferze działalności gospodarczej – tak samo jak w życiu prywatnym. Czas jest najlepszym lekarstwem. Czas leczy rany. Czas jest potrzebny mnie, Tobie i każdemu innemu. Szybko nie da się zbudować niczego solidnego i wartościowego.

*****

Zanim ruszę z podcastami na dobre, zapewne pojawi się tutaj kilka artykułów. Jeśli nie chcesz pominąć żadnego odcinka, po prostu zapisz się na subskrypcję po prawej stronie. 

Potrzebujesz mojej pomocy?

Rafał Chmielewski

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Rafała Chmielewskiego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: