Rafał Chmielewski

02 sierpnia 2023

#082 – Obsługa klienta kancelarii prawnej – mało znane narzędzie prawniczej promocji

Rafal ChmielewskiKomentarze (0)

Tym razem zabieram Cię w niezwykłą podróż po pewnym obszarze działania kancelarii prawnej. Obszarze, który nie jest zbyt często omawiany, ani często poruszany w naszym środowisku, czy to na wszelakich szkoleniach, w poradnikach, czy różnego rodzaju spotkaniach.

W kontekście rozwoju prawniczego biznesu zwykle rozważa się kwestie marketingowe, strony www, bloga, mediów społecznościowych, czy sprzedaży w tym wyceny usług (to za sprawą mec. Joanny Lubeckiej), pomija się natomiast element, który według mnie jest jednym z najważniejszych źródeł i narzędzi rozwoju kancelarii, jeśli nie najważniejszym.

A mam na myśli zestaw różnego rodzaju działań, które zbiorczo nazwać należy:

Obsługa klienta kancelarii prawnej

Dlaczego uważam, że obsługa klienta to jedno z najważniejszych źródeł sukcesu kancelarii?

Dlatego, że nie ma lepszego i tańszego źródła klientów niż polecenia. Jednak aby klienci chcieli Cię polecać, musisz zapewnić im bardzo dobrą obsługę.

Uwaga, tzw. wygrywanie spraw to nie jest dobra obsługa klienta. Kiedyś ktoś mi zarzucił, że właśnie to – czyli wygranie spraw – powoduje, że klienci nas polecają. Tymczasem jest inaczej.

Bo na pewno znasz przykłady sytuacji, w których klient polecał swojego mecenasa pomimo tego, że ten przegrał dla niego sprawę. Jak też znasz na pewno przykłady sytuacji, w których mecenas wygrał sprawę, ale klienci wolał o nim zapomnieć.

Zatem nie wygrywanie spraw jest w obsłudze klienta najważniejsze, albo: nie jest najważniejsze w poleceniach.

Fundamenty poleceń tkwią w zupełnie innych obszarach działania kancelarii prawnej i jest ich tak wiele, że wspólnie z mec. Elżbietą Bansleben, adwokatem, prowadzącą z godnymi podziwu sukcesami kancelarię prawną, napisaliśmy ponad 300 stronicowy poradnik. Napisaliśmy i nagraliśmy w formie audiobooka.

Znajdziesz go na stronie Obsługa Klienta Kancelarii Prawnej.pl

Natomiast dziś chciałbym, żebyś posłuchał / posłuchała wstępu do tego poradnika, który sam w sobie jest osobnym rodzajem eseju, w którym wiele opowiadamy z mec. Elżbieta Bansleben o obsłudze klienta w kancelarii. Po przesłuchaniu tego wstępu będzie lepiej wiedział / wiedziała, jakie gigantyczne znaczenie dla kancelarii prawnej ma dobra obsługa klienta i jak wspiera prawniczy biznes.

Zanim zaczniemy dodam tradycyjnie (i jest to autopromocja), że podcast W drodze do kancelarii jest z dumą i radością wspieramy przez web.lex Bookkeeping, oferujący najwygodniejszą księgowość prawniczą na tej wspaniałej Ziemi. Ofertę i cennik usług księgowych dla prawników i kancelarii znajdziesz w prosty sposób pod adresem NajwygoniejszaKsiegowośćPrawnicza.pl

Oto wstęp do poradnika Jak odnosić sukcesy w kancelarii prawnej i czerpać satysfakcję z obsługi klienta, autorstwa mojego i mec. Elżbiety Bansleben.

***

Mam nadzieję, że tematyka obsługi klienta w kancelarii prawnej Cię szczerze zaintrygowała i podobnie jak my, zdajesz sobie sprawę z faktu, że nie ma ważniejszego obszaru działania w prawniczym biznesie (oczywiście poza merytoryczną poprawnością usługi, o czym oczywiście nawet nie wspominam).

Na zakończenie mogę dodać, że jakiś czas temu prowadziłem wywiady z przedsiębiorcami i pytałem ich, jak oceniają współpracę z prawnikami. I każdy z nich bez wyjątku właśnie zwracał uwagę nie na merytoryczną poprawność usługi, ale na niedostateczną obsługę klienta u prawników. I że prawnicza obsługa klienta decydowała właśnie o tym, czy odchodzili od swojego prawnika, czy zostawali na dłużej.

Jeden z tych wywiadów znajdziesz w tym podcaście w odcinku nr #061 – koniecznie również posłuchaj.

***

Posłuchaj również na YouTube:

Potrzebujesz mojej pomocy?

Rafał Chmielewski

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Rafała Chmielewskiego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: